Домой / Політика / Український аналог ФБР можуть використати для розправи над політичними опонентами – експерт

Український аналог ФБР можуть використати для розправи над політичними опонентами – експерт

З 20 листопада в Україні має почати роботу новий правоохоронний орган – Державне бюро розслідувань. Ймовірно повноцінно це відомство запрацює за рік. Конкурсна комісія лише обрала голову бюро. Після погодження урядом він почне формувати структуру. Чи буде цей орган ефективним, чому до нього сьогодні немає довіри в суспільстві та як виправити ситуацію Gazeta.ua розповів Роман Кулик, співзасновник освітнього проекту “Експертний корпус” .

 
Український аналог ФБР можуть використати для розправи над політичними опонентами – експерт

Багато експертів говорять, що ДБР не буде незалежним через непрозорість конкурсної процедури. Чи була можливість створити його незалежним органом?

На 100 відсотків це зробити було неможливо. По факту зараз це прокуратура №2. Яка з тими самими кадрами, з тими самими повноваженнями і функціями. Конкурсну комісію призначають три суб’єкти – Кабмін, парламент, президент. З такою системою формування, очевидно, що кандидатів на главу бюро обирали за рахунок домовленостей і компромісів. Тому зробити ДБР незалежним уже не вийде. Що треба було зробити? Створити незалежну конкурсну комісію з адвокатів, юристів, по мінімуму залучити представників діючої вертикалі правоохоронної системи.

Бюро запрацює десь за рік. Може використати цей час і перезапустити конкурс?

Це неможливо на даний момент. Закон ухвалили ще два роки тому. І з того часу конкурсна комісія тягнула до останнього, щоб обрати кандидатів на голову та заступників. Тому якщо запустити процес заново, то піде кілька років на узгодження нових кандидатур і створення структури.

Уже зараз можна починати вимагати зміну керівництва НАЗК

Суспільство може якось вплинути на ситуацію?

Громадянське суспільство втратило всі важелі впливу на цю ситуацію. Так як і з реформою судочинства. Хоча там ще є моменти, куди можна вклинитися. Найближчий рік із ДБР нічого не можна буде створити. Треба чекати запуску їхньої роботи. Потім за результатами вимагати переобрання керівництва. Так як було і з НАБУ, САП, НАЗК. Їх запустили. Не всіх влаштовували кандидати, яких обрали керівниками цих структур. Але їм дали попрацювати і зараз вимальовується контур того наскільки яка структура виявилася ефективною. І вже зараз можна починати вимагати зміну керівництва НАЗК.

Новини по темі:  Саакашвили: Яценюк заработал на ОПЗ $8 миллиардов

Хто може ініціювати ці зміни?

Верховна Рада має це починати. Хоча є питання до якості нашого парламенту. Тому я так скептично налаштований і до ДБР. Не варто від них чекати нічого найближчі півтора-два роки, крім заполітизованих справ.

Україна – напівфеодальна держава. Це треба брати до уваги

За цей час у нас може бути новий президент і парламент. Можна буде тоді щось змінити?

Так. Але новобраний президент і Верховна Рада спробують під себе переформатувати бюро і поставити свого керівника. Так використовуватимуть ДБР у власних цілях. Україна – це напівфеодальна держава. Це треба брати до уваги. Кожен гравець намагається пропхнути свого кандидата.

ДБР – це відбрунькування Генпрокуратури. Всі це розуміли

Коли обирали наглядову раду в НАБУ і керівництво була велика суспільна увага, багато інформації у ЗМІ. А конкурс у ДБР проходив тихо, без особливої уваги. Чому так?

НАБУ і САП були перші антикорупційні органи з величезними повноваженнями і ресурсами. Тому до їх створення була прикута увага. А ДБР по факту – це відбрунькування Генпрокуратури. Всі це розуміли. Під час відбору говорили про кандидатів більше тому, що там опинився Анатолій Матіос. І це було так: “о Боже, як би не він”. А детальне обговорення решти кандидатів проходило у вузьких колах. Інтерес до антикорупційних інституцій стих, бо вже було дуже багато скандалів із САП, НАБУ, НАЗК. Тому відбір у ДБР пройшов тихо. Не було нічого аж до моменту обрання голови і заступників.

ДБР має розслідувати злочини вищого керівництва країни, того ж генпрокурора.

Я не вірю в ефективність цього органу. Двоє заступників Романа Туби – старорежимні прокурори із величезним досвідом роботи. За кожним тягнеться певний слід. Тому говорити про якусь там незалежність, що вони почнуть розслідування проти генерального прокурора, в системі якого працювали ще вчора, наївно. Чому я прирівнюю їх з прокуратурою? Бо по суті в прокуратури відняли компетенцію слідства і передали її ДБР. Це буде основна частина їхньої роботи – проводити слідство по особливо тяжких злочинах. Коли на чолі цієї структури прокурори і їм віддадуть у підпорядкування слідчих прокуратури, то не думаю, що їхня робота буде відрізнятися новою якістю. Бо по суті це старі кадри.

Новини по темі:  Україна планує порушити питання вироку Чийгозу у Раді Європи

Антикорупційна сфера не відділена – вона є відображенням суспільства

Чим ДБР мало би зайнятися в першу чергу?

ДБР має братися за посадовців середньої ланки. А потім за першу лігу. Це займе рік-два-три. Так було у Румунії. Там антикорупційні органи резонансні справи починали не в перший рік роботи. Спочатку здобули довіру парламенту і суспільства. Тоді вже бралися за всіх. Так мало робити і наше НАБУ. Не варто було починати з сина Авакова, а з середніх високо посадовців. На них отримати досвід. А тоді вже братися за топів з системи.
Перший ризик, щоб ДБР не став органом з виконання політичних замовлень. Який діятиме по рознарядці, як нещодавно виявилося з НАЗК. Головна загроза, що бюро зроблять ручним органом, який допомагатиме коаліційним партіям контролювати противників і боротися одним з одним.

Ви наводили як приклад Румунію. Але там дуже висока підтримка в суспільстві антикорупційних органів. У нас такої нетерпимості до корупції немає.

Тут не питання в терпимості чи нетерпимості до корупції в суспільстві. Там високий рівень довіри до антикорупційних органів і недовіри до політичної системи. Це не залежить від менталітету. Наприклад, у нас НАБУ мало високий заряд хорошого іміджу та довіри серед суспільства. Але останнім часом воно його втратило. Якщо далі так продовжуватиметься, то на захист того ж НАБУ під парламент ніхто не вийде, коли захочуть різати їхні повноваження.
Антикорупційна сфера не відділена – вона є відображенням суспільства.