bigmir)net  Пошта   Шукай:      

Точка зору: Від історії не втечемо
18 лип, 10:45

Точка зору: Від історії не втечемо
Фото надане автором
Напередодні 65-ї річниці Волинської трагедії події 1943 року залишаються майже невідомими більшості українців, пише у свіжому числі тижневика Новинар польський публіцист, науковець, спеціаліст з українських питань Петро Андрусечко

Саме тому для мене важлива позиція Володимира Павліва, який у попередньому номері «Новинаря» порушив питання волинських подій. Щоправда, не до кінця погоджуюся з його твердженням про те, що «акт примирення», здійснений українськими президентами в ході відзначення 60-ї річниці, «виявився не більше ніж холостим пострілом». Не можна недооцінювати жест польських та українських політиків п’ятирічної давності. Однак ще важливішими були голоси українських інтелектуалів, адже саме тоді велася активна дискусія на тему Волині та інших неоднозначних моментів польсько-українських відносин.

Це правда, що сьогодні віце-спікер польського сейму та лідер Польської селянської партії (ПСП) Ярослав Калиновський очолив оргкомітет із відзначення 65-ї річниці геноциду, «здійсненого ОУН-УПА проти польського населення східних окраїн». Назва заходу викликає суперечливі враження. Однак ПСП, попри те, що творить коаліційний уряд, є лише четвертою парламентською фракцією за кількістю депутатів. До того ж, позицію Калиновського розкритикували у багатьох польських колах, а президент Польщі Лех Качинський відмовився патронувати наукову конференцію, організовану Інститутом національної пам’яті, в назві якої знайшлося місце слову «геноцид». Водночас президент Качинський узяв під свій патронат Фестиваль української культури, який днями відбувся у Сопоті. Це показовий жест, який вказує на те, що значна частина польських політиків уміє вийти за рамки історії і що Україна відіграє особливу роль у польській політиці.

Споглядаючи з польської перспективи на 65-ту річницю Волинської трагедії, можна помітити, що в цьому питанні бракує рішучої позиції українських політиків. Бракує думки Президента Віктора Ющенка, який кілька років тому належав до числа політиків, які, власне, й порушили питання Волинської трагедії. Ще більше, однак, бракує голосів української інтелектуальної еліти, адже від історії, хай навіть такої складної, не втечеш. Я пишу ці рядки з позиції громадянина Польщі українського походження. Особисто для мене польсько-українське єднання наступило раніше і мало справді символічне значення. У старших класах школи мене – учня, батьків якого депортували в рамках операції «Вісла», посадили за одну парту з хлопцем, діди якого втекли з Волині. То був 1986 рік, а цей «нащадок волиняків» досі є моїм найкращим другом.

Думаю, ми, українці, досі не оцінили належним чином того, що відбулося останніми роками у польсько-українських відносинах. Недооцінюємо того, що Польща стала справжнім партнером України, недооцінюємо змін у свідомості самих поляків. Напевно, лише з перспективи років ми зрозуміємо, якою важливою була польська східна політика після 1989 року, від самого початку спрямована на підтримку української державності.

Ми, українці, звикли представляти себе як жертв. В Україні – жертв Голодомору, а в Польщі – жертв операції «Вісла». Так, це правда, у ХХ столітті українці зазнали великих жертв і багато вистраждали. Однак мусимо врешті-решт визнати, що українці також виконували роль катів. Це не українське прокляття. Погляньмо на історію інших народів Європи: більшість мають у своїй історії чорні сторінки, якими навряд чи можна пишатись. Але суть полягає в тому, щоб прийняти виклик, пов’язаний із сумнівними сторінками історії. Чи визнання Україною провини українців послабить український народ, українську державу? Таке враження може скластися, якщо послухати деяких українських істориків чи політичних діячів. Однак, як показує досвід інших народів, усвідомлення провини та слова вибачення діють як очищення й зміцнюють і суспільство, і державу.

Українці повинні знайти в собі сміливість сказати, що винні у смерті близько 60 тисяч людей у 1943 році. Так, вони чимало вистраждали від поляків у роки, що передували трагедії, ніхто з поважних польських дослідників та публіцистів цього не заперечить. Ніхто не заперечить також, що в акціях у відповідь від рук поляків загинуло близько 20 тисяч українців. Однак ми повинні запитати самі себе – чи можна вважати це виправданням? Багато хто в Україні скаже, що нас це не стосується, це справа лише Західної України. Але ж в Україні робляться спроби творення спільної історії, а в ній слід знайти місце і для Волині. Слова Володимира Павліва про те, що діти не відповідають за провини батьків, – правда. Але правдою є також наступні слова публіциста про здатність історії відображатися на наступних поколіннях.

Ця колонка опублікована в тижневику НОВИНАР №27 від 18 липня 2008 року. 

Передрук колонок, опублікованих у тижневику НОВИНАР, заборонений  

Коментарів (47)
Додайте свій коментар
Залишилось 1000 символів
Якщо Ви не бачите зображення з контрольними символами, це означає, що у вашому браузері відключено підтримку графіки. Включіть її та перезавантажте сторінку.
Відсортувати за датою Вниз
Роман  (анонiм) | 26.07.2008, 10:30
Приветствую господа!Трагедий военного времени было очень много.Тем более,когда речь идет о переделе государственных границ.И все их стоит презнать и сделать выводы.
Ну а таких хамов,как матюкливый потомок"Мазовецкого",я думаю Мазовецкий в гробу перевернется от таких потомков.Да и к стати Поляки,тожен словяне.В общем этого УРОДА стоило бы заблокировать как то.
ВідповістиВідповісти  
Роман  (анонiм) | 26.07.2008, 10:30
Приветствую господа!Трагедий военного времени было очень много.Тем более,когда речь идет о переделе государственных границ.И все их стоит презнать и сделать выводы.
Ну а таких хамов,как матюкливый потомок"Мазовецкого",я думаю Мазовецкий в гробу перевернется от таких потомков.Да и к стати Поляки,тожен словяне.В общем этого УРОДА стоило бы заблокировать как то.
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 29.07.2008, 16:15
плюс сто
ВідповістиВідповісти  
Tirron  (анонiм) | 25.07.2008, 10:34
Дивлюся коменти, і думку гадаю, нащо вам то треба, навіщо вбивають ?
Чому жить у мирі вони не бажають, а тільки воняють, кричать і лахають....
ВідповістиВідповісти  
Цун  (анонiм) | 24.07.2008, 16:12
Из-з таких подстилок как Андрій Чмєль страна утопает в корупции, таких гнид надо уничтожать!
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 24.07.2008, 16:11
Прогоним украинскую заразу с Киевской Руси!!
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 25.07.2008, 16:23
Смерть москалям
ВідповістиВідповісти  
екатерина //  (анонiм) | 26.07.2008, 20:40
а давайте воевать!!! бендеровские ,,майдановцІ,,?
ВідповістиВідповісти  
Андрій Чмєль  (анонiм) | 22.07.2008, 22:37
Істотним в сенсі відповідальності є ВИЗНАННЯ УПА воюючою стороною.
І найперше визнати УПА має УКРАЇНА.
Адже претензії по факту до воюючої сторони. А з фактичної точки переважна більшість бійців УПА мали польський паспорт.

Тобто з юридичної точки зору Волинь 1943року - на сьогодні - це громадянська війна в Польщі.
А з фактичної - військовий злочин здійснений українцями!
УКРАЇНА, незалежна держава, ніяк не може визнати УПА - sic...

Нам належить слава наших предків і нам належить їхня ганьба.
ВідповістиВідповісти  
Андрій Чмєль  (анонiм) | 22.07.2008, 22:27
Смерть десятків тисяч мирних людей в часи україно-польських конфліктів 1919-1954років досі належно не оцінена.
Це наша спільна трагедія - українців і поляків. Треба перестати звалювати провину один на одного та маніпулювати комплексом жертви.
Поки що ні Польща, ні Україна не готові сказати слово: "ВИБАЧТЕ"...
Потрібні наукові конференції і головне - ХРИСТИЯНСЬКЕ розуміння історії!
А отже вміння сторін прощати і просити вибачення.
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 28.07.2008, 08:56
Згідний на сто відсотків.
ВідповістиВідповісти  
Максимка  (анонiм) | 22.07.2008, 10:48
Чи не пора вже українцям припинити займатися самоїдством та вибачатися на всі боки? Ми - нація, яка протягом усіх століть піддавалася нападам, окупаціям, визискові з боку агресивних і жорстоких сусідів. Але варто нам було відплатити комусь, як здіймається несамовитий рейвах про наші "злочини" і "вибачення". А перед нами хтось колись ВИБАЧАВСЯ?
ВідповістиВідповісти  
Максимка  (анонiм) | 22.07.2008, 10:53
Жертва, яка повстала на ката і ката вбила не є кат! Невже це важко зрозуміти?
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 22.07.2008, 11:56
так, так... Розвивайте у товаришів далі комплекс неповноцінності. Може досить бути жертвою?
ВідповістиВідповісти  
Максимка  (анонiм) | 22.07.2008, 12:42
Так я ж і кажу: досить посипати голову попелом! Жертва, яка повстала, не є кат, не є жертва, вона - Герой!
гiсть  (анонiм) | 28.07.2008, 04:08
Maksymka,treba trohi bilshe podyvytys v istoriju. Podyvys na polsku politykurokiv 20-30. Tak, buvalo strashno, ale Ukrajinci v cijej Polshchy maly svojih deputativ do Sejmu, polska vlada jaka borolasia z ukrajinskimy nacjonalistamy ne vbyvla jih tilki kydala v vjaznyci. Meni zdajetsia, shcho ce velyka riznycja mizh polskoju avtorytarniju derzhavoju i radjanskoju - totalitarnoju. Z povagoju Petro Andrusechko
ВідповістиВідповісти  
Den  (анонiм) | 27.07.2008, 18:35
Дякую за комент, дуже правильний! Ми творили історію не як агресори, а як нація яка хотіла бути вільними на СВОЇЙ землі, і не під ким не лежати. А те що під час цього з'являлись жертви з боку ВОРОГІВ, це звичайна річ!

СЛАВА НАЦІЇ - СМЕРТЬ ВОРОГАМ!!!!!!!
ВідповістиВідповісти  
Kharkiver  (анонiм) | 21.07.2008, 15:52
Цілком погоджуюсь з автором, українці мають більше уваги приділяти Волинським подіям 43-го, особливо на офіційному рівні, бо тільки так можна здолати негативні наслідки, з ними пов'язані. З ганебними сторінками минулого треба нарешті остаточно покінчити, а це можливо лише за умови повного з'ясування всіх обставин, покарання винних та вибачення з боку найвищих офіційних осіб. Тільки тоді Україна матиме моральне право на подібну реакцію з боку винуватців інших різанин, зокрема, з боку тих же поляків. Ворожнечу та неприязнь треба остаточно залишити в минулому.
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 21.07.2008, 13:35
Украина и Польша никогда не станут дружественными странами, убийство польскими полицаями програмиста украинца на глазах его беременной жены, очередное свидетельство.

Кстати, поляки обезумев от злобы резали евреев в 50-ые годы.
ВідповістиВідповісти  
Юрій з Києва  (анонiм) | 21.07.2008, 13:56
По-перше, вбивство безневинної людини - це завжди жахливо. Але якщо дозволити, щоб витівки пари дурних ментів визначали стосунки між народами, то українці не зможуть дружити навіть із самими собою (судячи з того, що я чув про витівки нашої власної міліції).

По-друге, ви про Єдвабно? В історії бувало все. Росіяни різали чеченців, французи - алжирців (нещодавно бачив французький фільм про різанину в Парижі), турки - вірмен, німці - євреїв, американці - індіанців... Так що, станемо посередині, і ні з ким не будемо тепер дружити, бо ми єдині білі та пухнасті?

В оповіданні Фіннея гість з іншої планети питає землянина, чи він вважає себе порядною людиною. Чому? Землянин відповідає щиро: "Бо коли я буваю не таким, я потім про це шкодую". Прибульцю відповідь сподобалася. Мені також.

Поляки (принаймні, найкращі з них) знайшли сміливість вибачитися за Єдвабно.
ВідповістиВідповісти  
77  (анонiм) | 21.07.2008, 14:28
У Рассула Гамзатова(помоему) есть Хорошие слова-.. не проклинай всю Землю споткнувшись о камень.. Я думаю не забывая о прошлом нужно жить настоящим и думать о будующем.А у нас получается что мы не забываем прошлое и живем в нем.И не думаем обудующем.
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 21.07.2008, 18:23
Юрій з Києва у школі був відмінником, вигребав мандюлей, його перли в очко, ось воно і ї...анулося бідолашне. Готове підставляти раздовбану дпу свою усіх. хто сильніший за нього.Пі...ар
ВідповістиВідповісти  
77  (анонiм) | 21.07.2008, 19:45
А ты можеш только ТЯВКАТЬ из-за угла и вообще с таким интелектом для тебя другие места а не то место где ЛЮДИ делятся своим мнением.Так что пожалуйста иди в свою подворотню и там тявкай -у тебя это хорошо получается.
гiсть  (анонiм) | 22.07.2008, 13:18
Автоматчик-это тебе послание от твоего пана-ХАЛОП. Всем потомкам холопов на западной Украине!Пишит вам потомок Виликого Князя Мазовецкого!Смотрю дюже свободные стали!Слова какие красивые пишите "Свободная Украина"…..Ну а Западная это МОЯ-вотчина!Мои предки еще много веков назад в бою ее у славян отобрали!И ваших предков в нашу веру обротили!И своими холопами сделали!И живете вы сейчас на моей земле а значит и холопы мои!И не гоже холопам лезть туда куда барин не послал!!!А вы все должны порытся в архивах !Кто,на чьей земле,и кто чей холоп узнать. ..Скоро мы через международный суд к вам предем.Ждите настоящего хозяина этой земли!
1   2    →
   1USD 4.87   1EUR 6.64