bigmir)net  Пошта   Шукай:      

Точка зору: Про невеликих неукраїнців
18 квi, 09:40

Точка зору: Про невеликих неукраїнців
Фото: Юрій Медвідь / НОВИНАР
До цього проекту можна було б поставитися як до невдалого жарту. Як до спецвипуску якогось „Кривого дзеркала”, пише у свіжому числі тижневика НОВИНАР, Михайло Бриних, літератор, автор і ведучий теле- та радіопрограм

Дегенеративність сучасного українського телебачення давно вже виховала відповідні захисні функції організму, тож перебільшувати шкоду від провокативного рейтингового блазнювання під назвою „Великі українці”, виготовленого каналом „Інтер”, ніби й немає підстав.

Так, проект відкриває неймовірно звабливі горизонти для іронічних висловлювань. І можна було б написати, що внесок Наталі Могилевської у розбудову вітчизняної культури й духовності український народ цінує більше, ніж діяння якогось там преподобного Антонія чи Феодосія Печерського, – і на тому поставити крапку. Бо про що ж далі говорити?

Але автори „Великих українців”, вочевидь, задумували своє шоу не як комедійно-розважальне видовище, а саме як „соціальний проект”, тому йдеться про зовсім інший рівень відповідальності – передусім, звісно ж, моральної. Я розумію, що це слово у  новітньому телевізійному жаргоні не менш розмите та невизначене, ніж поняття „українець”, але не можу спекатися власної симпатії до старожитностей.

Отже, народ визначив сотню великих українців, десятку – ще більших і тепер має назвати ім’я найвеличнішого. Перелік десяти імен, які потрапили до своєрідного фіналу, обговорювати немає потреби. Навіть без жодних голосувань і опитувань кожен міг би  пошарудіти по кишенях, зазирнути до гаманця й приблизно зорієнтуватися, хто точно потрапить до „короткого списку”. Власне, якби процедуру визначення великих українців обмежили переглядом зображень на гривнях, це було б набагато чесніше, зрозуміліше і – ледь не забув – моральніше. Натомість, ускладнивши цей процес плебісцитом, творці „Великих українців” наступили не на одні граблі.

По-перше, ще на початку вони змушені були визнати, що „українець” – поняття абстрактне, а тому потребує тлумачень. І позаяк правильної відповіді на запитання „Хто такі українці?” ніхто з учасників вікторини не знав, довелося звернутись по „допомогу залу”. Мовляв, хай народ визначає, що воно таке – „українець”. Формальна логіка такого соломонового рішення суперечить здоровому глузду, але це тільки півбіди. В історії часто траплялось, що апелювання до „волі народу” слугувало за індульгенцію колосальних дурниць, ба навіть злочинів. З тим-таки успіхом можна запитати в народу, скільки буде два по два, але чи варто зважати на думку того 0,1% населення, що проголосує за варіант „два по два буде п’ять”? Творці „Великих українців” не лише побожно поставилися до безграмотності аналогічного „волевиявлення”, результатом якого стало, зокрема, 23-тє місце в рейтингу Володимира Леніна, але й цинічно ототожнюють цей сегмент громадян з усім народом.

Найгірше, що блюзнірське визнання „українськості” частини „великих” – лише дрібний наслідок набагато серйознішої вади. Не треба бути великим аналітиком, щоб розуміти: глядачі голосуватимуть за тих, про кого щось чули. Відтак з великою вірогідністю можна було прогнозувати, що до першої сотні потраплять сучасні поп-персонажі, політики, спортсмени, тобто люди з телеекранів та газетних шпальт. Друга категорія – традиційний набір постатей із підручників, прочитаних у середній школі. І ось на це немає ради. Різні покоління українців читали зовсім різні підручники. Ліквідувати ці глобальні освітні прогалини могли б творці „Великих українців” (якщо вже мова про соціальний проект). Власне, йдеться про невелике, але вкрай важливе хірургічне втручання, яке б унеможливило, з одного боку, присутність серед „великих українців” різного роду злочинців та українофобів, а з іншого – сприяло б бодай частковому вияскравленню забутих і незнаних постатей, про яких у радянських підручниках не писалося.

Один помітний крок у цьому напрямі ніби й зроблено: на сайті програми редакція розмістила близько 500 біографій видатних постатей. „Усі вони або мають українське коріння, або народились на території України, або своєю діяльністю зробили великий внесок у розвиток України”, – стверджують творці проекту. І ось у це криве дзеркало краще було б узагалі не зазирати. Я ніколи не зрозумію концептуальних міркувань, з яких у цьому переліку немає, наприклад, учених світового масштабу Агатангела Кримського чи Памфила Юркевича, зате є – крім одіозного Ілліча – ще й Лев Троцький, один із засновників РСДРП Борис Ейдельман і – увага! – навіть безпосередній керівник нищення українців голодом Лазар Каганович.

Зрозуміло, що такий „демократизм” творців рейтингу популярних на території України персон (а саме так варто було б назвати проект) заслуговує зовсім інших епітетів.

Насамкінець я все ж таки хочу висловити безнадійне сподівання, що все це – невдалий жарт, у якому народ виставили безграмотним і придуркуватим статистом, котрий шанує великого українця Леоніда Брежнєва, але нічого не знає про перекладача Біблії українською мовою Івана Огієнка.

Ця колонка опублікована в тижневику НОВИНАР №15 від 18 квітня 2008 року. 

Передрук колонок, опублікованих у тижневику НОВИНАР, заборонений

Коментарів (118)
Додайте свій коментар
Залишилось 1000 символів
Якщо Ви не бачите зображення з контрольними символами, це означає, що у вашому браузері відключено підтримку графіки. Включіть її та перезавантажте сторінку.
Відсортувати за датою Вниз
гiсть  (анонiм) | 18.06.2008, 12:43
русская нацианальная ідєя - єсьлі мєня нє бьют - значіт баяцца... а ми до них зі своєю толерантністю... а вони плюють на нас, бо вважають, що ми їх дуже боїмось...
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 10.05.2008, 10:39
А Я ЗГОДЕН З АВТОРОМ.
МОЖЕ ТОМУ, ЩЕ НЕ ДИВЛЮСЯ ТОЙ СОПЛИВИЙ ІНТЕР?
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 23.04.2008, 16:18
Частково згоден з аффтором. Жид Шустер ні х...я не розуміє в українській історії та культурі. Краще б собаче гівно збирав у Бабиному Ярі
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 23.04.2008, 18:02
о-та-та, вот i доразмовлялись ...
ВідповістиВідповісти  
Яротин  (анонiм) | 24.04.2008, 03:22
Ну й дійсно дурак. А скорійше всього - просто провокатор.
ВідповістиВідповісти  
Молодик  (анонiм) | 13.05.2008, 16:35
ПАМ"ЯТАЙ!!!
МАТЮКИ ПЕРЕТВОРЮТЬ ТЕБЕ НА МОСКАЛЯ!!!
ВідповістиВідповісти  
Максимка  (анонiм) | 23.04.2008, 09:08
Що ж, усе вірно Михайло написав...
Єдине, з чим я не згоден: українець є поняття аж ніяк не абстрактне, а цілком конкретне, що складається з етнічно-кревної та культурно-ментальної складових.
ВідповістиВідповісти  
Наталия  (анонiм) | 22.04.2008, 15:01
Хватит уже ругаться. Не надо под одну гребенку всех русских ставить. Сколько от той же советской власти пострадало талантливых людей в России. Гниль есть среди всех народов и среди русских, и среди украинцев, и среди других наций. "Разделяй и влавствуй!" - давно известный приём. Надо всё делать для того, чтобы Украина стала сильной, красивой, миролюбивой страной, а для этого надо уважать друг друга. Я - русская, но я очень хочу, чтобы все были счастливы кто живет на этой земле, чтобы захотели говорить на украинском не из=под палки, а по желанию души.
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 22.04.2008, 16:45
Крим, 2-га година ночі. П*яні брати-слов*яни з Кацапстану починають обговорення "язікового вопроса"... Більшого нападу русофобства жодного разу у житті не було :-)))
================
Якби руські не діставали усіх зі своїм довгим язиком - ніхто б і не помічав якою мовою спілкується. ============= І взагалі тут була мова про великих. От в переліку не було Дмитра Богрова, а отже є шанс, що через 100 років не буде й інших героїв чужих імперій.
ВідповістиВідповісти  
Наталия  (анонiм) | 22.04.2008, 23:33
Тебя все русские достают? Будь выше всякого отребья и не опускайся до них.
Я уверена, что у тебя среди друзей есть и русские замечательные люди.
ВідповістиВідповісти  
Яротин  (анонiм) | 24.04.2008, 03:33
Пані Наталіє - дякую. Глибоко шаную росіян, які готові разом з українцями будувати демократичну, незалежну і багату Українську Державу, а не міняти ЇЇ на росїйський лад.
Я знаю, що в Україні такі є.
Завдяки ним якось зберігаю шану росіянам. І за це їм дякую.
Наталия  (анонiм) | 24.04.2008, 14:30
Пан Яротин!
Ваша земля всегда да и сейчас богата людьми талантливыми, одаренными свыше.
Ваша музыка, танцы, песни, пропитаны солнечным светом, радостью и наслаждением жизнью.Вот такой мне бы хотелось увидеть Украину в будущем, солнечной,приветливой, щедрой на радость и любовь.
гiсть  (анонiм) | 22.04.2008, 19:59
Ну то почніть із себе, спробуйте писати українською. Від цього російська нікуди не дінеться, а друга мова ще нікому не завадила.
ВідповістиВідповісти  
Наталия  (анонiм) | 22.04.2008, 23:35
После "оранжевой революции" я была в восхищении от вас и очень захотелось выучить украинский, а потом почему-то перехотелось, хотя всё же пробую говорить, но хочется говорить красивым украинским, а не суржиком.
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 23.04.2008, 00:26
Наталю, відразу видно, що ви розумна, ну невже Ви не вчили української в школі. Прочитайте кілька розумних книжок українською і все стане на свої місця.
І говоріть українською -це мова нашої спільної з Вами країни
Наталия  (анонiм) | 23.04.2008, 09:50
Я закончила школу в России, в это время очень много людей приехало с Украины(Западная Сибирь, нефть). Что взрослыё, что дети русского не знали напрочь. Со мной за партой сидел украинский паренек, которого приходилось каждый раз выручать на уроках литературы и русского языка.
ВідповістиВідповісти  
Наталка  (анонiм) | 23.04.2008, 18:42
Наталии: Наталіє,а ви зробіть мудру пропозицію росіянам: щоб не примушували іншомовних у Росії вчити та розмовляти російською "з-під палки". І подумайте, які б мали шанси ті, які б на території Росії відмовлялися вчити російську мову, ображали і мову, і її носіїв і т.і. На українських сайтах не складно давати мудрі поради. Але зважтеся сказати слово правди росіянам на їхніх сайтах.
Наталия  (анонiм) | 24.04.2008, 14:13
Пани Наталка!
А их никто и не заставляет, насколько знаю. И знаю, что есть школы, в которых преподают на родном языке, например, в Якутии, Удмурдии, Хакасии. Поинтересуйтесь, будь ласка, в том же интернете. Да, заодно поинтересуйтесь сколько разных национальностей среди россиян. Им общаться друг с другом тоже ведь необходимо, можно, конечно, и на английском:)
Юля Тимошенко  (анонiм) | 26.04.2008, 00:26
Но ведь вы нас из под палки заставляли говорить по русски все 300 лет. Думаю исторические факты перечислять - без надобности. Их и так все знают. Чего только стоит знаменитый Эмский указ? Сказать из под палки - это очень мягко сказать. На самом деле это всё происходило под дулом пистолета и под угрозой смерти. так что же вы теперь от нас хотите. чтобы мы вас просили: русские люди! дайте нам право говорить на родном языке и соё информационное пространство украинское иметь
ВідповістиВідповісти  
Довга Пам*ять  (анонiм) | 26.04.2008, 12:21
У вашому коментарі існують заборонені слова
ВідповістиВідповісти  
гiсть z Argentyny  (анонiм) | 22.04.2008, 04:03
KARYNO & -Co. Vybachajty ale vy NEHRAMOTNI a sche do toho TUPI!!!
ВідповістиВідповісти  
Гость  (анонiм) | 22.04.2008, 13:48
Что-то там гавкнуло из Аргентины.
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 21.04.2008, 17:46
Якби не провокативність та упередження і хто б того Савіка дивився. А так - "є шанс обрати Фреді Крюгера - великим" - голосуйте, але спочатку дізнайтеся що про це думає Ганна Годзілович Шуфрич-Кравчук...
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 21.04.2008, 15:36
"Интер" давно работает на Шустрых Саввиков.
ВідповістиВідповісти  
Andriy  (анонiм) | 21.04.2008, 13:49
Дуже чудова стаття. Тут є факти над якими варто замислитися.
ВідповістиВідповісти  
Sdream  (анонiм) | 21.04.2008, 15:16
Вы думаете? как ваша фамилия мыслитель ? Жан Жак Руссо? Марк Аурелий? Спиноза ?
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 21.04.2008, 15:45
А я Вас знаю, Ви Троцький :)
ВідповістиВідповісти  
Карина  (анонiм) | 21.04.2008, 00:29
даже перу Т.Г. Шевченко пренадлежат русскоязычные повести: "Художник", "Музыкант", "Близнецы" и многие другие. Я надеюсь его вы признаете великим украинцем? Замечательно, культура объединяет. Так вот он желал, что б украинцы были свободными любьми, а не крепостными, не рабами. И это так было только при союзе. Сейчас же я не могу сказать, что мы свободны. Сколько людей стоят на паперти?! А милостыня, что б вы знали,- последний заработок раба. Я согласна, что родной язык- отрада для сердца. И при том, это не при Ленине, запретили украинский. Сейчас же мы возвращаемся к феодализму. Скоро НАШУ землю начнут продавать, а мы будем брать ее в аренду и работать за копейки. Посмотрите, какая разница сейчас между багатыми и бедными? Не лучше ли говорить на русском, но быть более-менее равными и жить в родном краю? Если нет, то что ж вы в Европу на заработки ездите или вы там исключительно на украинском разговариваете? А проэкт действительно глупый, так как раскалывает Украину ещё больше.
ВідповістиВідповісти  
Sdream  (анонiм) | 21.04.2008, 10:59
Карина, совершенно с Вами согласен, но к этому пониманию не все пришли у некоторых умопомрачение национализмом перекрыло здравый смысл.
ВідповістиВідповісти  
гість  (анонiм) | 21.04.2008, 18:28
Поки що ми бачимо зовсім інше. У декотрих очманіння російським шовінізмом затьмарило здоровий глузд і вони не розуміють, що вживання іншої мови на українському сайті є неетичним.
ВідповістиВідповісти  
Гость  (анонiм) | 22.04.2008, 21:00
вживання іншої мови на українському сайті є неетичним(с)

Сайт Коресподент.нет - УКРАИНСКИЙ.
И том УКРАИНСКОМ сайте пользоваться русским - это этично, а здесь нет?
ляля  (анонiм) | 26.04.2008, 00:31
вы о каком национализме говорите? о русском или украинском?
ВідповістиВідповісти  
Довга Пам*ять  (анонiм) | 26.04.2008, 12:10
Так американець - власник Коресподент.нет ...
гiсть  (анонiм) | 15.05.2008, 16:47
Карина - скотина - дубина - бл...дина
ВідповістиВідповісти  
Гость  (анонiм) | 21.04.2008, 17:42
Согласен на 100%, Карина.

Украина должна быть, и будет свободной страной, со свободными гражданами, и с несколькими государственными языками - по другому быть не может, если двух половин населения родные языки разные.

Те кто хочет разговаривать на украинском - пожалуйста, вам никто не мешает.
Но и вы не мешайте разговаривать половине населения этой страны на родном языке.

Т.Шевченко свой дневник писал на русском, не забывайте этого.
Великие - Гоголь, Булгаков писали, и разговаривали на русском.

Многие наши деды, которые умирали в 1942-45 за нашу свободу - разговаривали на русском.

Некоторые здешние отморозки пишут, что русскоязычные жители Востока Украины быстро вымирают - и радуются этому.

Слава богу, таких отмороженных единицы, большинство из них уже свалило в Португалию или Италию, мыть унитазы, и раздвигать ноги.
ВідповістиВідповісти  
гiсть  (анонiм) | 21.04.2008, 17:52
А потом ваши деды вырезали села на Западной Украине, выселяли тысячи людей в Сибирь, уничтожали храмы, переписывали историю. Говорите на своем языке, но не заставляйте нас забывать о ваших предступлениях и преступлениях ваших родных...
//здається в Масковських борделях тепер є WiFi зв*язок і різні Карини отримали шанс передати привіт мамці в Даунбасс
ВідповістиВідповісти  
гість  (анонiм) | 21.04.2008, 18:23
Ніхто вам не заборнить вживати російську, але будь ласка робіть це на російській версії сайта. Дописи російської тут є неповагою до україномовного товариства.
ВідповістиВідповісти  
Гость  (анонiм) | 21.04.2008, 18:41
Да утомил уже, ты, допысувач.
Русский язык имет такие же права на этом сайте, и на этой его версии.

Ясно тебе, умник?
гiсть  (анонiм) | 21.04.2008, 19:04
Звісно, що він має права. Проте, такі як ти не мають природної ввічливості, аби відчути недоречність таких закидів. Прошу на російські ресурси.
кеша  (анонiм) | 26.04.2008, 00:35
если твой родной язык русский так чего ты не едешь на родину. А если твоя родина Украина, так по-чему не хочешь выучить украинский? Где твоя логика? У тебя раздвоение личности, гость.
ВідповістиВідповісти  
гість  (анонiм) | 21.04.2008, 18:20
До чого цей спіч? Українці ніколи і не були рабами, а виняток Шевченка лише підкреслює закономірність. Де ви бачили тих кріпосних? На час емансіпації більшість українців числилася в козацькому стані, на відміну від росіян, де 95% були крепосні селяни. Якщо хочете писати російською, то для Вас існує російська версія сайта з тими ж самими публікаціями.
ВідповістиВідповісти  
Зі Степової України  (анонiм) | 21.04.2008, 19:44
Каріно, а ви в якій школі вчилися? Не знаєте, чому Тарас Шевченко МУСИВ писати російською деякі свої твори? І не лише Шевченко у ті часи? Ви пишете про свободу за часів дєдушкі Лєніна і про великі "свободи" за часів Союзу. Можливо, вам спочатку варто було б трохи серйозніше зайнятися власною освітою, почитати не лише російських та радянських істориків, вдосконалити власну російську, яка у вас далеко не бездоганна, а потім, через...деякий час, нам можна було б із вами подискутувати. А поки що-при всій симпатії до вашої щирості-спілкуватися з вами немає сенсу, бо на таку суцільну ахінею не можна навіть відповісти, як слід.
ВідповістиВідповісти  
1   2   3   4    →
   1USD 4.84   1EUR 7.18